Lørdag 14 juli går turen fra Aars til Aalestrup. Tusen takk for en deilig frokost på Aars hotel. 🙂 Første delen går på asfalt og området er mangelfullt merket. Ved rundkjøringen må man gå til venstre i ca 100 meter for å komme inn på en fin parallell grusvei. Midt i en flokk med kyr ser jeg en liten shetlandsponni med munnkurv. Hvorfor har den det? Er det en liten rakker som biter montro?

Så skjer det jeg frykter aller mest....nærmer meg et hus og hører den grove bjeffingen. Jeg prøver å snakke hyggelig, mens jeg svelger kvalmen som står i halsen. Hjertet banker så høyt at hunden sikkert hører det. Der kommer den.. en stor svart labrador, en hannhund. Ok,da er jeg dø...,Den står ikke i bånd,...den fyker gjennom hekken,... det høye gresset og kommer like bort til meg. Jeg finner fram servietten i lommen der jeg har spart en bit med rugbrød,med ost og skinke.og kaster den like før han når bort til meg. Den glefser i seg og svinger med logrende hale bort og snuser på hånden min og vil gjerne spise sevietten òg. Ut fra gårdsplassen kommer en mann,... alt for sent til det blodbadet, som kunne ha utspillt seg. Han virker litt forvirret og mumler noe bare dansker kan forstå og går hjem igjen. Merkelig.

.Juhuuu. Jeg overlevde😌 Husk å alltid ha mat i lommen! Jeg får en telefon fra Mette som nå er klar med å vaske ut på sommerhuset. Hun vil gjerne møtes et sted, og gå et stykke. Vi er begge ca 1 time fra Thestrup. Hærvejen kommer like forbi gamle Thestrup kirke (1748) Her har det både vært kloster og hospital. Kirken var tidligere større,men nå står midtskipet tilbake og minner svært om Rødhus kirke i utforming og størrelse. Utenfor begynner det å blåse og det er kaldt. Vi bestemmer oss for å reise de 2 km til Aalestrup og heller finne vandrerhjemmet jeg skal bo på. For et anlegg! 😎 Her er det tre oppvarmede svømmebasseng,fine rom og stue tv, gratis wifi. Alt man vil ha og behøver..til kun 100,- kroner natten. Mette tar selvfølgelig et rom hun også. Endelig 🏊 😁

I dag fredag 13/7, starter jeg kvart over 7. Hvis været blir som i går, er det 30 grader når klokken blir 12, så jeg vil gjerne komme frem før det. Huff.. jeg er så redd for hunder. Naboen, til hvor jeg overnattet, har en sint stor hund.. Den er sikkert løs. Jeg er redd for å bli spist 😨 så jeg går andre veien, over bakkene med meterhøyt strå, og kjemper meg tilbake til stien. Hvordan skal jeg klare å bi kvitt denne redselen. Ble angrepet en gang i Spania og det satte merker 😮..innvendig. Har prøvd å bevæpne meg med vandrestav og pepperspray, men væpnet til tennene, ble jeg bare mer redd. Jeg prøver nå alltid ha nøtter eller godteri i lommen. Hunden vil vel ikke bite meg, hvis jeg gir den noe godt vel? Håper det hjelper på danske hunder også 😬 I dag fra Gatten til Aars, er det ikke en eneste benk i hele de 12 km. Fant en fin rasteplass/lekeplass midtveis, og det var lyspunktet på veien. Varm, klegg( hestebrems) og vondt i beina. Aars er en fin liten by, og hotellet har utrolig gode senger. Sove godt.😀

12/7 Fra Løgstør til Gatten er det ca 15 km. Det går rett og slett en nydelig grusvei hele veien. Kl11 er jeg allerede halveis og derfor fortjener jeg en god pause. I Vindblæs har de satt opp en type grillhus med benker,vannkran og til og med hengekøyer i trærne. Videre langs veien finner man en "fortellerbenk" ca hver kilometer, hvor det er deilig å hvile litt etter behov.På benken står det historier og sagn fra egnen. Veldig flott arbeid. Det gjør turen 1000 ganger bedre. 😉 Kommer endelig til et gårdsbruk B&B midt ved løypen. Hyggelig og knirkete gammelt hus, midt i et pittoreskt landskap. En flott kveld på terrassen med et svensk par på ferie. 😁

Tirsdag 10/7 Mette kommer halv 9 og vi kjører til Fjerritslev. Dette er en koselig liten by, hvor man kan få alt man trenger. Vandrerhjemmet koster ca 300,- per natt,men har et institusjonelt preg,altså mer praktisk enn koselig. Et stort pluss er sportshall og svømmebasseng til fri benyttelse. Det blir likevel ikke overnatting her. Så er det legesenteret. De sier at betennelsen er gått tilbake, men jeg får gåforbud i i 2 dager. Mette er helt fantastisk og hun tar styring. Hun sier at jeg vil ha det bedre i Løgstør enn i Fjerritslev. Så da kjører vi dit. Her går vi rett til turistkontoret, og blir tatt godt i mot. Her finner de overnatting for flere dager fremover og skriver en liten artikkel på Løgstør turistkontors side. Se bilde av Mette og meg i Løgstør. Da blir det tirsdag og onsdag i Løgstør. Jeg legger ut noen bilder fra denne vakre lille byen,som kaller seg muslingbyen. Denne helgen, 13-15 juli, er det muslingefestival(blåskjell) Det blir sikkert sjov. 😀

Mandag 9 juli forlater jeg teltet på Rødhus sammen med Mary og Sigge. De går med ca 5 km. Hærvejen er lett og gå spesielt i hyggelig selskap. Landskapet går gjennom sanddyner og på grusvei. Vi tar en pause på en rasteplass, hvor man kunne overnatte i "sherlters". Her er gode benker, båtplass og en vannkran. Husk å lufte beina og fyll opp flaskene. 💦 Her tar vi noen bilder før Mary og hunden går hjemover. Jeg går rett i en sti gjennom et nydelig skogsområde. Nå begynner jeg virkelig å få vondt i bena. Har gått med betennelse i vannblemmene og renset flere ganger om dagen. Så går Hærvejen langs hovedveien, så ut på landevei og frem og tilbake langs sanddyner. De som har merket dette stykket av veien må ha hatt mange snaps. Den tar aldri slutt,og jeg går ofte like langt frem og så tilbake. Kommer endelig til et veiskilt men det står fremdeles 6km til Tranum Strand. Nå klarer jeg ikke mer. klokken er blitt 18.30. Setter meg i veikanten, tar av skoene,sokkene er blodige og henger fast i sårene. Jeg rekker ikke frem i dag. Der...det kommer en bil,nei det var en tysk turist, og han vinker og smiler...og kjører videre. Så blir det helt stille langs veien,ingen flere biler og det er kaldt nå etter en varm dag. 1/2 time helt alene i veikanten. Telefonen virker heller ikke. Dette er ikke kjekt. Endelig.. jeg hører en bil..og ja, den stopper. En gammel Volvo stasjonsvogn. Mette fra Kjøbenhavn,er her på ferie og har tidligere eid et gårdsbruk/sommerhus i nærheten. Hun vet hvor jeg skal sove og kjører meg dit til vandrerhjemmet. Hun kommer til å hente meg neste morgen, for bla kjøre meg til legesenteret.

Fra Rødhus til Tranum mandag 9/7

F

En mann fisket gjeddeagn

Rødhus

Søndag 8 juli forlater jeg Hune og Blokhus etter en deilig dag og natt i sommerstuen. Hærvejen går gjennom et vakker skogsområde retning Tranum. Kommer i prat med Mary som også er pilegrim. Hun har en koselig sommerstue,like bak sanddynene på Rødhus.... Og et skikkelig telt på en plattform. Vi har en fantastisk dag sammen. Bare se bildene. 🍓, rosévin og en bøtte med grønnsepevann. Vandrerlivet nytes😀 Fikk også tid til å være med på nattverd i den vakre lille kirken. Mary og hunden Sigge kommer dere kanskje treffe igjen litt lengre nedover i Danmark...

Rødhus hos Mary

Søndag formiddag fra Hune/Blokhus

Denne skulle bli gjeddeagn...

Lørdag 7 juli. I dag er jeg tidlig ute og starter kl. 08.00. Greit å få gått noen km før det blir for varmt. I skogen like ved Blokhus er det et vakkert rekreasjonsområde, med blant annet et utfordrende lekeområde, grill-og overnattingsmuligheter. Samt en rekke vandre- og turstier. Her har kommunen virkelig lagt ned mye arbeid. Turen i skogen var nydelig jeg traff både kanin og rådyr. I valget blant alle stier,gikk jeg litt for langt og hadde ikke med nok vann til 20 km. Jeg spurte en mann på tur med hunden og vi slo følge retning Blokhus. Vi hadde en morsom prat og han inviterer meg inn på kaffe og for å hilse på konen Ditte. Her fikk jeg en fantastisk frokost, med hjemmelagde boller. Jeg er så heldig.😀 Ute på veien igjen, stopper det en bil like foran meg; Det er Palo fra i sted, som sier at de har et sommerhus som står ledig og at jeg kan få låne det. Så ufattelig snilt.( Tårene triller.) Jeg treffer så hyggelige mennesker, og som uten å kjenne meg mer enn ca en time,låner meg hytten sin. Det er jo helt utrolig! Jeg er så takknemlig! Tusen hjertelig takk til Palo og Ditte❤ Sannheten er at føttene har godt av å hvile en dag. Jeg nyyyter dagen. I morgen så er vel beina klar for ca 22 km til Tranum

Rådyr

Stumpebuks i alle farger, kun200,-😂

Fredag 6 juli går turen fra Tinghøjgt. Svejgaard B&B, til Hune. Et stykke langs hovedveien, det går greit ned til Saltum. Fikk noen artige bilder. 😁 Like etter kommer jeg til Hærvejen og møter Sigurd en dansk pilegrim. Veldig hyggelig prat ned til Hune/ Blokhus. Mine gamle vandresko har vært med på tvers gjennom Spania 2 ganger og nå er de helt nedslitt. Jeg har derfor fått store vannblemmer og det er vanskelig å få noe fart på beina. Mine trofaste kastes og nye sko blir kjøpt inn i Blokhus. Tusen takk til husverten som kjørte meg de 2 km til Blokhus. I dag ble det rundt 12 km. Det får være greit nå i begynnelsen.

Sigurd en hyggelig pilegrim på vei til Padeborg

Jeg forlot mine trofaste på en B&B i Hune. 😢

En elefant i skogen

Rovfugl ved Tinghøjgt.

På vei fra Tinghøjgt.til Hune. Fredag 6/7

Saltum skole.

Til Eialin og Emilie ❤

Bensinstasjonen i Saltum😁

Torsdag 5 juli. I dag er det overskyet. Jeg går ned til Løkken og får låne en datamaskin til å redigere og skrive litt på bloggen. Det er ikke alltid lett når man innimellom har dårlig wifi. Drar fra Løkken langs stranden. Skremmer opp en fasan når jeg går gjennom sanddynene,og jeg ble like redd som den. 😱En lang tur på standen, men i dag er det tøft, og til slutt blir lyden av vinden litt i overkant heftig. Kjedet meg litt, så da leter jeg etter distraksjoner. Så en måke, den var død...prøvde å redde en våt sommerfugl, men ved et uhell begravde jeg den i sanden.. 😱 Marihønen 🐞 fikk leve. Fikk senere høre av noen fastboende, at marihøner kan forekomme i store flokker på stranden, og at de faktisk biter. I Norge er de jo bare vakre og lykkebringende. Endelig når jeg Grønhøj Strand og nå er det innover land igjen og langs hovedveien.... I dag ble det ca 15 km(og bare 10 hvis jeg hadde fulgt hovedveien). Overnatting på Svejgaard B&B.Et nytt hus, med flere store rom og egne bad. Luksus. Huset har de bygget selv over en periode på 10 og det er virkelig flotte kvaliteter og nydelig utført. Midt i huset er det et stort praktisk felleskjøkken. Utenfor har lekeplass, kirsebærtrær, høner og en leken labrador som likte den ene skosålen min...😀Et godt sted å være. Stedet kan anbefales varmt til alle, barna vil storkose seg. Tusen takk Berit for at jeg fikk møte deg og overnatte på dette vakre stedet.

Liket på stranden.....

Fra Løkken til B&B Svejgaard Torsdag 6/7

Fra Løkken vakker strand og lange rader med badehus 5/7

LØNSTRUP - LØKKEN

Det er onsdag 4 juli og jeg har i dag gått fra Lønstrup til Løkken. Dagen begynte med besøk til Mårup kirke. Den ble bygget på 1300-tallet ca. 2 km fra kysten. Den ble brukt helt frem til 1928. Da hadde havet tatt så mye land at mange av gårdene ble fraflyttet. Nå er kirken revet og kirkegården faller litt etter litt i havet. Stedet er vakkert og litt trist.

Langs hele vestkysten er jorderosjon et problem, og de prøver nå ulike tiltak for å stoppe det.
Rubjerg Knude Fyr ble oppført i 1900 og i bruk til 1968. Nå står det øverst på en flytende sanddyne og venter på å renne ut i havet.
Like etter fyret kommer man på en vakker skogsvei. Her anbefales å riste sko og sokker for sand ellers blir det garantert vannblemmer. Midt på ruten må man gjennom et stort hyttefelt i Nørre Lyngby. Her traff jeg et fantastisk hyggelig ektepar, som inviterte meg inn på kaffe. Og så fikk jeg verdens beste laksesmørbrød. Det er så deilig å være norsk i Danmark. 😁 Jeg er så glad for at jeg kan gjøre denne turen. Håper dere som følger med også deler videre. Sammen kan vi hjelpe mange! Tusen takk  og sove godt 😘

Mårup kirkegård, landet som havet tar...

Blant blomster og sommerfugler fra Lønstrup til Løkken 4/7

Visekveld hver tirsdag i Lønstrup (3 /7-18)

Galleri Friis statue

Galleri Friis

Dorte Friis keramikk

Dorte Friis

Lønstrup er et lite sted med kun 650 innbyggere... Om vinteren. . sommerhalvåret blomstrer stedet og tiltrekker seg mange turister.  Stedet ligger ved stranden kun 25 km sør for Hirtshals. Byen har spesielt mange kunstnere og gallerier. Da jeg var på vei ut av Lønstrup var jeg så heldig å gå innom Galleri Friis, hvor jeg traff Dorte. Hun er utdannet høgskolelærer og keramiker.  Hennes bror lager skulpturer i stein og bronse. Hennes søster bilder og trykk. I tillegg er det flere billedkunstnere som stiller ut. Alt er originalt,og håndlaget til gode priser.

Dorte er en tusenkunstner samt en intelligent og varm dame. Hun har verksted og leilighet over galleriet. Hun leier også ut et koselig hus like ved, gjennom airbnb. Her skal jeg sove i natt. 😀tirsdag 3 juli 2018

Hirtshals til Lønstrup totalt ca 25km

Nærmere Lønstrup

Møtte 4 hyggelige damer 😀

Piken på broen

Laaang tur på stranden

Hirtshals kl 0745

Hirtshals fyr

Utrolig takknemlig og rørt.Fjordline oppgraderte sovestolen til en flott utvendig lugar.Tusen takk 😀

Fra Bergen...

Bare de som tar  sjansen på å gå for langt,

kan finne ut hvor langt det er mulig å gå. T.S.Eliot